Osteoporózu způsobuje nedostatek vitamínu K2. Kde ho najdeme?

3. září 2018 v 7:07 | 💋Cherry Berry💋 |  -Zdraví a vše kolem něj

Osteoporózu způsobuje nedostatek vitamínu K2. Kde ho najdeme?

Osteoporózu neboli řídnutí kostí způsobuje nedostatek vitamínu D a vápníku. Málokdo ale ví, že velký podíl viny na ní nese nedostatek téměř neznámého vitamínu K2. Ve kterých potravinách ho najdeme a proč je tak důležitý?

Maximální množství kostní hmoty je dosaženo kolem 30. roku a od té doby množství kostní hmoty klesá. "Pokud chcete mít zdravé a silné kosti nyní i ve stáří, měli byste začít včas doplňovat nejen vápník, ale i vitamín K2 v kombinaci s vitamínem D3, který zvyšuje vstřebávání kalcia a má schopnost zlepšit hustotu kostí," vysvětluje praktická lékařka MUDr. Janka Tóthová.
V případě nedostatku vitamínu K2 v těle nedochází k aktivaci bílkovin osteokalcinu, které dbají na to, aby se vápník ukládal v kostech. Dochází pak k postupnému snižování hustoty kostí a snížení jejich kvality a tím i k větší lámavosti. Zvenku se kost jeví v pořádku, problém je však uvnitř.
Pokud se zaměřujete na dostatek vápníku a vitamínu D ve stravě jako prevenci osteoporózy, měli byste také dbát na dostatek vitamínu K2. Ten pomůže vápník udržet tam, kde má být, tedy v kostech a ne v cévách nebo například na zubech. Nadměrné užívání vápníku bez vitamínu K2 může být dokonce zdraví nebezpečné, protože vápník se pak usazuje i v cévách a hrozní mnohonásobně větší riziko infarktu.
K potvrzení prospěšnosti tohoto vitamínu přispěl i Evropský úřad pro bezpečnost potravin (European Food Safety Authority, EFSA), když potvrdil, že vitamin K přispívá k udržení normálního stavu kostí. "Nejnovější studie navíc dokázaly, že nejde o jeden vitamín, ale skupinu sloučenin s podobnou strukturou, kdy rozlišujeme dva základní - vitamín K1 a vitamín K2. A právě forma K2 je v této indikaci účinnější než vitamín K1," říká lékařka.

Kde najdeme vitamín K1 nebo vitamín K2?

Vitamín K1 se nachází v zelené zelenině a pomáhá udržovat zdravou krevní srážlivost. Jeho vstřebatelnost z potravin je ale pouze 10 až 15 procent.
Vitamín K2 je produkován bakteriemi a je tedy přítomen ve fermentovaných potravinách (například v kysaném zelí), ve fermentovaném sójovém výrobku natto ("sýr" ze sójových bobů) nebo v některých dlouho zrajících sýrech.
Také je obsažen v kvalitním másle, smetaně, žloutcích, červeném mase a husím a kachním sádle. I když je například v sýru celkové množství vitamínu K2 nižší než vitamínu K1 v listové zelenině, je ale tělu prospěšnější, protože je do těla vstřebáván všechen.
"Vitamín K1 se v těle dokáže přeměnit na K2, ale toto množství je nedostačující a navíc má velmi krátký biologický rozpad, což znamená, že ztratí více než polovinu své léčebné schopnosti. A to již v průměru do jedné hodiny. Pokud tedy chcete doplňovat vitamín K formou doplňků stravy, dbejte na to, aby se jednalo o jeho formu K2," vysvětluje Janka Tóthová.



 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Kix*♥ Kix*♥ | Web | 3. září 2018 v 10:15 | Reagovat

Téda, tak to je pro mě docela novinka :-) vůbec jsem netušila, že nějaký takový vitamín existuje...

2 Simix Simix | Web | 3. září 2018 v 17:22 | Reagovat

Toto je zajímavá informace.
O vitamínu K2 jsem možná asi neslyšela, ale poslední dobou zjišťuju, že je hromada vitamínů, látek a minerálů, o kterých jsem nevěděla :D

3 Eliss Eliss | Web | 4. září 2018 v 20:19 | Reagovat

Zajímavé počtení, dozvěděla jsem se informace, které jsem nevěděla, bohužel potraviny ve kterých se vyskytuje moc nejím...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama