🌱Vitamín B12🌱

18. května 2018 v 7:07 | 💋Cherry Berry💋 |  -🌱Veganství/Vegetariánství🌱

Vitamín B12 je pro naše tělo důležitý především kvůli podílení se na krvetvorbě a správné funkci nervového systému. Je rovněž známý pod označením cyanokobalamin a patří do skupiny vitamínů B. V dnešní době je kolem něj stále více otázek a lidé ho automaticky spojují s problematikou rostlinného stravování. Skutečnost je ale taková, že ať je člověk všežravec nebo se stravuje pouze rostlinnou stravou, výsledek je stejný...


O co vlastně jde?

Vitamín B12 je forma bakterie, kterou neprodukují rostliny a ani živočichové. Pokud bychom žili přirozeným způsobem, tak bych jej získávali ze zeleniny a rostlin se zbytky půdy, tak jako zvířata. Při dnešních hygienických standartech se tento způsob nedoporučuje. Navíc je půda mnohdy zničená chemickým šetřením.

Druhy B12

B12 můžeme rozdělit dle způsobu výroby na kyanokobalamin nebo metylkobalamin. Co se týče využití člověkem, tak ani u jednoho způsoby nebyly zjištěny závady.
Rozdíl mezi nimi ale je takový, že kyanokobalamin je vyvinut v laboratořích uměle, jeho výroba je levná a je trvanlivý. Naopak metylkobalamin je přírodní forma B12 a jeho výroba je nákladnější a trvanlivost menší. Vstřebává se hůře, než kyanokobalamin, tudíž je jeho doporučená denní dávka nepatrně vyšší.

Zdroje B12

Zažité tvrzení, že nejlepším zdrojem B12 jsou pro člověka živočišné výrobky, není až tak úplně pravdivé. Zvířata vitamin neprodukují, tedy pokud jsou odtržena od zdroje B12 (bakterií v půdě), pak se jim musí dostávat vitamín stejně jako lidem. Ve velkochovech dostávají vitamin B12 a další látky jako suplementy do potravy. Lidé pak konzumující živočišné produkty stejně jako vegani konzumují doplňky vitamínu B12, jen ne přímo ale přes doplňky podávané zvířatům. Jelikož je vitamín velmi lehce zničitelný, není 100% jistotou, že by v živočišných produktech setrval. Ideální a nenásilná forma je si vitamín doplňovat šetrně skrze doplňky stravy a různé suplementy. Zajímavé je, že naše tělo si tuto bakterii si sice samo vytváří, ale v takové částí tlustého střeva, ze které již není vstřebatelná.

Doporučená dávka a nedostatek B12

Doporučená denní dávka vitaminu B12 je 2,4 µg (mikrogramu) a platí, že čím vyšší dávku tohoto vitaminu sníte najednou, tím menší část se z ní vstřebá. Vitamin B12 se ukládá v játrech, odkud se postupně uvolňuje. Tyto zásoby vydrží i několik let, výjimečně i víc než 10. Mnohdy jej tak stačí šetrně doplňovat. Ideální ale je, si hladinu jednou za čas zkontrolovat pomocí krevních testů u lékaře.
Nejčastější projevy nedostatku B12 jsou neurologické potíže jako úzkost, deprese, brnění v končetinách, dále pak únava, slabost. Při dlouhotrvajícím nedostatku nastává vážné a nevratné poškození nervového systému, kardiovaskulárního systému, až smrt.

Je B12 v chlorelle? Ve spirulině? V mořských řasách?

Mořské řasy, které se tradičně používají v asijské kuchyni (např. Nori), stejně jako sladkovodní mikrořasa chlorella, v jednotlivých výzkumech vykazují velké množství vitamínu B12. O skutečné využitelnosti obsaženého vitamínu pro člověka nejsou zatím žádné výživové studie. Většina potravinových doplňků z řas obsahuje ale výhradně neaktivní složky vitamínu.





 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Barbara Barbara | E-mail | Web | 18. května 2018 v 19:01 | Reagovat

Jak chutná úplně černá zmrzlina?
Asi mám v sobě málo vitamínu B12

2 Ronnie Sparks Ronnie Sparks | E-mail | Web | 18. května 2018 v 19:50 | Reagovat

Noo tak ten asi potřebuji. Jsem furt unavená a brní mi ruce a chodidla.
Opět velmi zajímavý článek :-)

3 Kix*♥ Kix*♥ | Web | Pondělí v 6:20 | Reagovat

Já B12 užívám jako doplněk stravy a je pravda, že dříve mě třeba stavy únavy trápily daleko častěji :-) teď se to trochu dalo do normálu a jsem za to ráda, i když občas se tomu nevyhnu, je to lepší :-)
Další moc poučný článek, baví mě to, když tady dáváš takové články, :-) ráda je čtu! :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama